Nem stenaldergryde // paleo gryderet

Jeg elsker nÃ¥r det er nemt at lave god mad… Ikke mindst fordi jeg ikke altid (faktisk sjældent) har ret meget tid – nÃ¥r jeg først kommer hjem fra arbejde og ungerne skal køres til gymnastik, fodbold og judo… Samtidig vil jeg ogsÃ¥ gerne lave noget “ordentlig” mad vi alle kan spise – dvs. som passer ind i min stenalderkost.

paleo gryderet

paleo gryderet

Derfor vil jeg lige dele denne opskrift pÃ¥ en nem gryderet med jer, som jeg lavede til aftensmad i gÃ¥r – og som bÃ¥de mand og unger spiste vældig meget af:-)

  • 800 g. svinekød i tern (du kan ogsÃ¥ bruge kylling – sÃ¥ gÃ¥r det endnu hurtigere)
  • 1 ds. flÃ¥ede hakkede tomater (gerne økologiske)
  • 4 store gulerødder
  • 250 g. champingon
  • 1/2 ds. kokosmælk (ca. 80 ml.)
  • 1/2 ltr. vand
  • masser af friske hakkede krydderurter (eller tørrede krydderier)
  • evt. 1 spsk majsstivelse

Kødet brunes mens gulerødder og champingon rengøres og skæres i skiver/tern. Herefter hældes vand og grøntsager op i gryden sammen med fint hakkede krydderurter.

Jeg brugte frisk citron timian, rosemarin og salvie fra min palle-plantekasse – men brug det du har eller find nogle tørrede krydderier i skabet.

Lad det stå og simre en times tid mens du f.eks. hjælper ungerne med lektier, løber en tur eller noget andet 🙂

Til sidst tilsætter du lidt kokosmælk – man kan sagtens bruge mere end jeg har gjort, men min familie er ikke sÃ¥ vild med alt for meget kokossmag. Det giver dog lidt smag og fylde nÃ¥r der nu ikke bruges mælk eller fløde.

Du kan tilsætte lidt majsstivelse, hvis det ikke skal være alt for tyndt, men det hører ikke med i stenalderkost 🙂

Som tilbehør fik vi salat og mand og børn fik brune ris – mens jeg tog en skive ristet stenalderbrød (dog uden kakao).

Velbekomme 🙂

Nina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.